Montag, 17. Juni 2013

Flowtilstand

Hvis man er i flowtilstanden, er man fuldstændig involveret, fokuseret og koncentreret. Denne tilstand kan også blive kaldt for ”ekstremt lærerig, i og med man er optimalt udfordret, fuldstændig fokuseret, og følelsesmæssigt så involveret at man er tilbøjelig til i meget høj grad at huske det, man beskæftiger sig med” 

Når man befinder sig i flowtilstanden, oplever man timer som minutter, man er på en måde tidløs. Her har man muligheden for at vokse ud over sine grænser. 


Mihaly Csikszentmihalyi (en ungarsk psykologi professor), som har opfundet begrebet, har oprettet et par faktorer, som understøtter det at komme ind i flowtilstanden:
- En passende balance mellem angst og kedsomhed, altså mellem udfordringer på den ene side og færdigheder og viden på den andre.
- Klare, konkrete og realistiske mål.
- En løbende feedback, som er tydelig og konkret
- Synlige og forståelige regler og rammer for en aktivitet.
- Muligheden for en uforstyrret koncentration.
Gennem kreativiteten i den æstetiske læringsproces og i sammenhæng med natur og friluftsliv, findes der mange muligheder for at skabe et sådant område og rammer for barnet. Det er muligt, fordi kreativiteten er uden regler, og naturen byder på så mange forskellige muligheder.



Kilder:
http://www.firsturl.de/6SAG2it
http://www.firsturl.de/6SAG2i
Kirsten Drotner, at skabe sig selv

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen